maandag 22 september 2008

De kikker die in een jaguar veranderde

Sprookje: de kikker die in een jaguar veranderde

Dit verhaal laat zien wat er met domme mensen kan gebeuren. In dit geval was iemand zo stom om een kikker te plagen en uit te lachen.

Op een nacht gingen twee Maraso-indianen op pad om slapende vissen te spietsen. Toen ze daarmee bezig waren, begon er een kikker te kwaken. 'Waar zit dat beest?' zeiden
ze. 'Hij moet ophouden met dat lawaai.'

Daar was hij, de kikker, hij zat op de zandige oever te kwaken.

'Ik zal hem wel krijgen,' zei een van de mannen, 'ik ga hem vangen.'

'Nee, nee, nee,' riep de ander, die beter wist. 'Niet doen! Ze zeggen dat een kikker van gedaante kan veranderen. Iedereen zegt dat hij dat kan.'

'Waar kan hij zich nu in veranderen? Je bent toch niet bang voor zo'n slaperig klein kikkertje? Denk je echt dat die een andere gedaante kan aannemen? Kom nou, wat voor kwaad kan hij ons doen?'

'Laat hem met rust. Ik meen het. Iedereen weet dat een kikker van gedaante kan veranderen. Geloof me nu maar. Ik vind het gevaarlijk.'

'Ik niet hoor, ik ga hem vangen.' En dat deed hij, of liever, dat probeerde hij te doen. Net toen hij de kikker wilde schieten, zorgde het dier dat hij miste en toen... greep de kikker hem. 'Help! Hij heeft me te pakken,' schreeuwde de man. 'Hij heeft me te pakken, hij heeft me te pakken...'

'Ik heb je gewaarschuwd,' riep de vriend van het slachtoffer.

De kikker was veranderd in een reusachtige jaguar die de man had gegrepen. De man die het zag gebeuren, vluchtte naar huis en riep tegen iedereen: 'Er is een kikker in een jaguar veranderd en die heeft mijn vriend gegrepen. Hij wilde niet luisteren, hij lachte me uit. Ik waarschuwde hem, maar hij luisterde met en daarom werd hij gegrepen.'

De dorpsbewoners gingen kijken. Het was een enorme jaguar en het bleek niet
mogelijk het dier te schieten. Elke keer wanneer ze dat probeerden, sprong het
beest opzij. De kikker was een ongrijpbare jaguar geworden.

Na deze ramp zeiden de moeders tegen hun kinderen: 'Dat gebeurt er nu als jullie
niet willen luisteren! Wees niet zo stom, maar luister wanneer jullie iets wordt
gezegd. Als jullie denken dat jullie het beter weten, als jullie doof willen
zijn, dan loopt het slecht met jullie af.'

Dit wordt nog steeds tegen de kinderen gezegd om ze te waarschuwen. Want het is waar, kikkers slapen nooit echt en ze hebben klauwen die aan de klauwen van een jaguar doen denken. Zo veranderde deze kikker in een jaguar en als een jaguar greep hij zijn prooi.

* Einde*

Bron: Surinaamse Sprookjes

Geen opmerkingen: